Aktuality

Aktuality 2018-09-27T15:53:39+00:00

Zde uvádíme relevantní informace nejen přímo k projektu Nový fonograf, ale veškeré zajímavé novinky z oblasti vědy zvukových dokumentů a knihovnictví.

Facebook

4 days ago

Nový fonograf

Když v roce 1928 objevil Bertolt Brecht 200 let starou hru anglického autora Johna Gaye, zaujala ho natolik, že se rozhodl ji po svém adaptovat.

Legendární Žebrácká opera na text Bertolta Brechta a hudbu Kurta Weilla se brzy objevila i na deskách s českými interprety. Už v roce 1930 natočili herci Vinohoradského divadla František Kreuzmann, Libuše Freslová a Zdeněk Štěpánek na desky Homocord Pirátskou a Kanonýrskou píseň (s doprovodem orchestru za řízení Erno Košťála).

V roce 1936 se na deskách Ultraphon objevily dvě písně z Žebrácké opery v nastudování divadla D 36, které vedl Emil František Burian. Za klavírem seděl dr. Karel Reiner, tehdejší představitel české čtvrttónové hudby. Písně Barbarasong a Vždyť jsem jen žena nazpívala herečka Marie Burešová (1907-1972). Vystudovala pražskou konzervatoř společně s Vlastou Fabianovou, Marií Glázrovou, Josefem Grussem, Milošem Nedbalem a Janem Pivcem. Od roku 1930 působila ve sboru elévů Národního divadla, kam ji přijal režisér Karel Hugo Hilar. V Burianově Déčku působila od jeho vzniku v roce 1934 až do roku 1944, kdy divadlo zavřeli nacisté a E. F. Buriana poslali do koncentráku. Proslavila ji titulní role v Manon Lescaut, kterou Burian nastudoval v roce 1940. Působila také v Divadélku pro 99, které vedl režisér Jindřich Honzla. V letech 1946-1967 byl členkou Národního divadla, v němž pak hostovala až do své smrti. Často spolupracovala také s rozhlasem.

Publicista František Černý její typ popsal takto: "štíhlá rusovlasá herečka exotické krásy...Křehce koketní Manon v dramatu Nezvalově jí přinesla zcela mimořádný úspěch. Nebyl snad tehdy v okupovaných českých zemích v široké kulturní obci nikdo, kdy by nevěděl, že hraje tuto roli. Po uzavření Déčka přiřadila k svým hrdinkám zejména princeznu Turandot ve stejnojmenné Gozziho hře...V Národním divadle, kam přišla v roce 1946, se však její vyhraněné avantgardní herectví těžko uplatňovalo, i když se snažila přizpůsobit realistickému slohu souboru. Její snový stylizovaný hlasový projev, blížící se zpěvu, který vždy nadřazovala ostatním prostředkům, působil zde cize. I tak ovšem na této scéně vytvořila některé pozoruhodné role."

#hercivdrazkach #novyfonograf #bertoltbrecht #dreigroschenoper #efburian

www.digitalniknihovna.cz/nm/music/uuid:7970fc7f-841e-4e56-8871-a6fa64b7c781
... See MoreSee Less

1 week ago

Nový fonograf

Národní muzeum ČR pre nás pripravilo do najbližšieho vydania (1/2019) článok o "ceste k pamäti ..." Projekt Nový fonograf chce vytvoriť unikátny workflow - postup ošetrenia a digitalizácie platní, ktorý je šetrný k fyzickým nosičom, ale aj efektívny v kontexte technického zabezpečenia.
Autorka článku Dominika Moravčíková sa okrem PR projektu stará napríklad aj o otázku posúdenia hudobnej unikátnosti zbierok. 🎧🎼
ĎAKUJEME za článok a držíme kolegom v projekte palce👍
... See MoreSee Less

Twitter

„Bohužel se toho tolik nezachovalo, takže naše snaha je nacházet to, co ještě zbylo – ve Spojených státech i doma v České republice, na půdách, ve sklepech i v institucích.“
Rare Early Recordings of Czech Music in CZ 🇨🇿and USA 🇺🇸👍

https://t.co/6NABFsk5c6

2

Everything you always wanted to know about early Czech recordings...
2nd of May, 19:00 až 20:30 CDT
The Consulate General of the Czech Republic in Chicago and the T. G. Masaryk Czech school cordially invite you to BOHEMIA ON RECORDS – lecture and book presentation by Filip Šír.

Our unique digitization workflow was developed for Czech cultural heritage institutions and its collections. Read more about every step here:
CZ: https://t.co/fLR8eZYWhr
ENG: https://t.co/MZrwyavwYy

Instagram