Zde představujeme náš workflow, tj. modelový postup zahrnující všechny kroky digitalizace zvukových nahrávek, od identifikace nosiče až po zpřístupnění konečnému uživateli.
![ikony bile_mensi-01](https://novyfonograf.cz/wp-content/uploads/2020/10/ikony-bile_mensi-01-e1601998561600.jpg)
1. Itemizace
Příběh zvukové nahrávky coby sbírkového předmětu v paměťové instituci začíná nabytím (či jak se v muzejnické praxi říká – přírůstkem) a jejím zařazením do příslušného evidenčního systému. Pokračuje identifikací její formy a vizuálního obsahu, a zhodnocením jejího fyzického stavu, případně kulturního přínosu. Tyto základní kroky pak mohou vést k další existenci zvukového nosiče jako sbírkového předmětu.
![ikony bile_mensi-02](https://novyfonograf.cz/wp-content/uploads/2020/09/ikony-bile_mensi-02-e1599756830259.jpg)
2. Ochrana
Základním předpokladem jakéhokoliv dalšího nakládání se zvukovými nahrávkami včetně procesu digitalizace je uchování a ochrana jejich současného stavu. Ta má několik stádií a aspektů. Počínajíc šetrnou manipulací a správným zacházením s fyzickými nosiči přes propracované přístupy čištění, konzervace nahrávek, označení a umístění do nových obalů až po zajištění podmínek jejich dlouhodobého uložení a uskladnění za účelem maximální ochrany před negativním působením vnějších vlivů.
![ikony bile_mensi-03](https://novyfonograf.cz/wp-content/uploads/2020/09/ikony-bile_mensi-03-e1599757383582.jpg)
3. Fotografování
Po procesu šetrného očištění a přebalení zvukových dokumentů nastává fáze obrazové digitalizace. K těmto účelům slouží speciální fotostudio, ve kterém je umístěn fotoaparát a příslušenství pro obrazovou digitalizaci různorodých předmětů z paměťových institucí. Projekt se však primárně zaměřuje na to, jak nejlépe obrazově snímat zvukové dokumenty. Zařízení pro fotostudio bylo vybráno na základě konzultací s předními odborníky v oboru obrazové digitalizace. Zatemněné fotostudio je tedy opatřeno kvalitním fotoaparátem s možností aretace na robustním, mobilním rameni, ze kterého lze pořizovat digitalizáty. K pořízení digitalizátů nesmí chybět ani kvalitní osvětlovací technika, počítač s potřebnými softwary a šetrné stropní světlo pro zdravotně vhodnější pracovní podmínky. Cílem fotostudia je nalézt co nejvěrohodnější způsob zachycení etiket gramofonových desek i gramofonových desek samotných. Finálním výstupem bude metodika Etiketa gramofonové desky a její digitalizace. Tato příručka může pomoci paměťovým institucím nastavit své digitalizační pracoviště dle stanovených parametrů metodiky a digitalizovat etikety gramofonových desek dle nejlepších doporučení.
![ikony bile_mensi-04](https://novyfonograf.cz/wp-content/uploads/2020/09/ikony-bile_mensi-04-e1599758175516.jpg)
4. Katalogizace
Nahrávky jsou katalogizovány, tj. nosič a jeho obsah jsou popisovány podle stanovených pravidel tak, aby mohla vzniknout elektronická knihovní a diskografická databáze. Současná pravidla tohoto popisu je třeba podrobit revizi: na základě analýz budou definovány potřeby nejen knihovní, ale také muzejní a archivní evidence a bude navržena optimální sada a struktura popisných metadat. Katalogizace je nedílnou součástí procesu evidence a zpracování fondů, které příslušná instituce vlastní. Katalogizací gramofonových desek a fonografických válečků v rámci týmu katalogizátorů je vytvářena plnohodnotná diskografická databáze. V rámci projektu Nový fonograf probíhá katalogizace dvou typů historických nosičů podle platných standardů RDA ve formátu MARC21.
![ikony bile_mensi-05](https://novyfonograf.cz/wp-content/uploads/2020/09/ikony-bile_mensi-05-e1599759479897.jpg)
5. Digitalizace
V této etapě je klíčovou osobou zvukový inženýr, který určí vhodné nástroje pro vytvoření věrné digitální kopie a následné vytvoření digitální složky, která zahrnuje jak digitální obraz zvukové stopy nosiče, tak dokumentaci procesu přenosu analogového zvuku do digitální stopy. Digitalizace je nezbytným krokem pro uchování i zpřístupnění nahrávky. Pro digitalizaci jedinečných historických nahrávek jsou nezbytné unikátní historické přístroje, které jako jediné dokáží tyto cenné zvukové záznamy přehrát.
![ikony bile_mensi-06](https://novyfonograf.cz/wp-content/uploads/2020/09/ikony-bile_mensi-06-e1599758439106.jpg)
6. Správa dat
Adekvátní správa dat je podmínkou pro dlouhodobé uchování obsahu, tj. hodnoty zvukové nahrávky. Správa souborů digitálních kolekcí v rámci úložišť jsou součástí workflow, stejně jako tvorba příslušných technických a popisných metadat v nově vytvořeném software-modulu ProArc. Specializovaný tým odborníků na problematiku přepisu fonografických válečků a standardních desek provádí přepis, popis, tvorbu metadat, archivaci a zpřístupnění digitalizátů.
![ikony bile_mensi-07](https://novyfonograf.cz/wp-content/uploads/2020/09/ikony-bile_mensi-07-e1599758964439.jpg)
7. Zpřístupnění
Posledním krokem přiblížení nahrávky k posluchači je její zpřístupnění prostřednictvím uživatelsky přívětivého digitálního prostředí. Konkrétně to znamená, že soubory s nahrávkami jsou v obrazové i zvukové podobě převáděny do digitální knihovny Kramerius. Zpřístupněním se nahrávka dostává k uživateli a proces digitalizace dosahuje svého primárního cíle.
![ikony bile_mensi-08](https://novyfonograf.cz/wp-content/uploads/2020/09/ikony-bile_mensi-08-e1599759246250.jpg)
8. Vývoj
Inovace nástrojů a procesů zajistí zachování kulturního dědictví. V této etapě workflow se bude pracovat na vytvoření LTP (tzn. long term preservation, dlouhodobá ochrana) standardu pro fonografické válečky, na vytvoření nového software-modulu pro fonografické válečky v archivačním systému ProArc a také sofware-modulu zvukového přehrávače pro digitální knihovnu Kramerius.
![ikony bile_mensi-09](https://novyfonograf.cz/wp-content/uploads/2020/09/ikony-bile_mensi-09-e1599759403906.jpg)
9. Vzdělávání
Své zkušenosti a poznatky šíříme dál na různých platformách. Konkrétně je vypracovávána Metodika digitalizace záznamu uloženého na fonografickém válečku, jakož i další odborné publikace. Současně probíhají odborné diskuze za účelem stanovení kritérií a procesů výběrové digitalizace fonografických válečků a standardních desek. Za účelem zvyšování povědomí a šíření znalostí v oblasti ochrany kulturního dědictví jsou proto rovněž pořádány kurzy a workshopy pro odbornou veřejnost.