Virtuální exkurze pořádaná pracovníky NM pro studenty KISK s podtitulem “Výjimky potvrzují pravidlo”

Datum a čas konání: 2. 12. 2020, 15:00 – 17:00

Program virtuální exkurze:

15:00 – 15:15 Slovo úvodem (Filip Šír)

15:15 – 15:30 Itemizace (Michal Studničný)

Příběh zvukové nahrávky coby sbírkového předmětu v paměťové instituci začíná nabytím (či jak se v muzejnické praxi říká – přírůstkem) a jejím zařazením do příslušného evidenčního systému. Pokračuje identifikací její formy a vizuálního obsahu, a zhodnocením jejího fyzického stavu, případně kulturního přínosu.
Tyto základní kroky pak mohou vést k další existenci zvukového nosiče jako sbírkového předmětu.

15.30 – 15:45 Konzervace (Martin Mejzr)

Základním předpokladem jakéhokoliv dalšího nakládání se zvukovými nahrávkami včetně procesu digitalizace je uchování a ochrana jejich současného stavu. Celý proces zaujímá šetrnou manipulací a správné zacházení s fyzickými nosiči, dále propracované přístupy čištění, označení nahrávek a jejich umístění do nových obalů až po zajištění podmínek jejich dlouhodobého uložení za účelem maximální ochrany před negativním působením vnějších vlivů.

15:45 – 16:00 Fotografování (Kateřina Figarová)

Po procesu šetrného očištění a přebalení zvukových dokumentů nastává fáze obrazové digitalizace. K těmto účelům slouží speciální fotostudio, ve kterém je umístěn fotoaparát a příslušenství pro obrazovou digitalizaci různorodých předmětů z paměťových institucí. Cílem tohoto kroku je zaměření se na to, jak nejlépe obrazově snímat zvukové dokumenty.

16.15 – 16.30 Evidence (Petra Mišáková)

Katalogizace je nedílnou součástí procesu evidence a zpracování fondů, které příslušná instituce vlastní. Nahrávky jsou katalogizovány, tj. nosič a jeho obsah jsou popisovány podle stanovených pravidel tak, aby mohla vzniknout elektronická knihovní a diskografická databáze. V rámci projektu Nový fonograf probíhá katalogizace dvou typů historických nosičů podle platných standardů RDA ve formátu MARC21.

16.30 – 16.45 Digitalizace (Geoff Tyson)

V této etapě je klíčovou osobou zvukový inženýr, který určí vhodné nástroje pro vytvoření věrné digitální kopie a následné vytvoření digitální složky, která zahrnuje jak digitální obraz zvukové stopy nosiče, tak dokumentaci procesu přenosu analogového zvuku do digitální stopy. Digitalizace je nezbytným krokem pro uchování i zpřístupnění nahrávky.

16.45 – 17:00 Zpřístupnění (Soňa Veselá)

Posledním krokem přiblížení nahrávky k posluchači je její zpřístupnění prostřednictvím uživatelsky přívětivého digitálního prostředí. Konkrétně to znamená, že soubory s nahrávkami jsou v obrazové i zvukové podobě převáděny do digitální knihovny Kramerius. Zpřístupněním se nahrávka dostává k uživateli a proces digitalizace dosahuje svého primárního cíle.

15:00 – 15:15 Slovo závěrem (Filip Šír)